”Skandaler” i byggbranschen tyvärr inget nytt

Göteborgs-Posten gör en intressant djupdykning i bygget på Friggagatan i Göteborg. Fuskbygge är ett ord som används frekvent. Skandal ett annat. Det är svårt att säga annat när man ser de bilder man ser. Som alltid så får alla invoverade sin släng av ovett. Det är både projektledare, byggare och arkitekter och andra som blir ställda mot väggen. Mark Isitt uttrycker sin åsikt att det främst är brist på yrkesstolthet hos byggaren som gjort det. Så kan det vara. Framförallt om man haft kunskapen, men prioriterat ekonomin så långt mycket mer än resultatet.

Jag hade gärna velat höra lite mer om hur projektet hamnade där det hamnade. Sync (se nedan) nämner utländsk arbetskraft som inte fått betalt osv. Det låter som om det är mer än huset som är ruttet.

Idag äger KAB huset och deras VD Johan Andersson säger följande:
– ”Det arkitekter tycker är kul är inte alltid sådant som är bra för dem som bor där sedan. Arkitekterna säger att de bara gör det estetiska, men om du ritar något som inte funkar, vad är det för poäng med det?” Det ligger en del i det. Även om jag inte vet vem som gjort vad i detta fallet. Någon annan borde ha reagerat i så fall på vägen. Kvalitetsansvarig, byggherren, byggledaren, platschefen, hantverkarna? Någon?

Fast å andra sidan. Ta de enstegstätade fasaderna som exempel. När branschen inte kan bättre, som när SP bidragit till att ”godkänna” dessa fasader, så är det inte lätt för en arkitekt att veta bättre än institut som provat produkterna.  

Sync vädrar sina tankar om fuskbygget och verkar ha lite mer insyn i vad som hänt än jag. Förövrigt så är jag glad att Sync och Fredrik Karlsson numera på Ny Teknik ligger på och tjatar om att det är för lite bloggande om bygg för närvarande. Fredrik bloggar senast om  byggchefer som med tanke på ovanstående artiklar inte borde vara så hett eftertraktat för dagens ungdom, eller?

Som vanligt finns det tusen orsaker till att jag själv inte är på hugget på bloggen. Jag vågar heller inte utlova bättring i det korta perspektivet, men jag kanske kan få iväg en av de tio inlägg jag påbörjat – för jag har ju ändå semester denna veckan 🙂

Detta inlägg publicerades i Branschkultur, Byggbloggare, Byggfusk och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Skandaler” i byggbranschen tyvärr inget nytt

  1. Henrik-Fortaleza skriver:

    Byggbranschen ……… Skandaler, slarv, vem skall stå för notan…. Detta är stora saker. För min egen del tampas jag ånyo med en entreprenör, vilket egentligen är ett alldeles för fint ord för detta usla företag, som vägrar hantera garantiåtaganden. Men det ligger i tiden att strunta i sina åtaganden och låta någon annan ta smällen. Det finns alldeles för gott om jobb för byggare så man kan bara gå vidare. Tyvärr blir det jurist igen. Förresten, en anledning till årliga hyreshöjningar har ju varit att avsätta medel till framtida renoveringar. Var tog dessa pengar vägen?

  2. Pingback: Bygg-bloggen » Arkiv » Ju fler byggbloggar…

Lämna en kommentar