Chockhöjning av hyror – nödvändigt för debatten

Chockhöjning av hyror, vad innebär det? Att det kommer som en chock? För vem? Efter lång frånvaro i detta forum så kände jag när jag läste artikeln om att chockhöjda hyror väntar tusentals göteborgare i dagens Göteborgs-Posten att en reflektion är på plats.

blogg_chock

 

Jag förstår laddningen och problematiken i ämnet, det har ju varit min vardag i mer än 10 år, men att det kommer som en chock att hyrorna behöver höjas, och ofta ganska mycket? Det kan ju aldrig vara en chock för den som läser GP?? Exemplen på artiklar om hyresgäster i nedgångna fastigheter som står inför renovering har ju varit många senaste åren. Men kanske har det fått för lite plats? Jag tycker nog det. Om GP vill delta i en stor samhällsfråga på riktigt så ska man nog gräva mer i frågan. För oss i branschen finns det hur mycket debatt som helst i frågan idag. Men det är nog en större fråga än branschen.

Det blir ganska onyanserat om man med några rader skall försöka reda ut frågan så det lämnar jag därhän. Likaså frågan om hyresgästerna över tid som ska stå för kostnaderna för husen de bor i eller om det är Sveriges befolkning tillsammans i någon form?!

Problemet i frågan är ju inget nytt. Behovet av underhåll av husen från rekordåren vilket inkluderar miljonprogrammet är enormt och har som sagt varit en stor fråga länge i branschen. Jag tycker nog att dagspressen generellt bara plockat det smaskigaste hittills och egentligen aldrig problematiserat frågan ordentligt. Därför tycker jag artikeln i Göteborgs-Posten är bra, för den visar också på att Framtiden samlat in sin information och nu kan kanalisera det de kvantifierat i siffror. Så för debatten är den jättebra.

Så bra gjort Framtiden och bra gjort GP. Mer debatt om denna komplicerade fråga. Ett stambyte är mycket större fråga än att byta rör i ett hus…

Det här inlägget postades i Bidrag och avdrag, Bostadsbristen, Bygg- och fastighetsbranschen, Miljonprogrammet, Underhållsberget och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

