5 tips till lyckade renoveringsprojekt

Det har varit många roliga händelser senaste tiden, och då tänker jag inte på allt som händer i vardagen i ett växande Rotpartner, utan på sammanhang som varit väldigt intressanta i en ”renoveringsmarknad” som är under förändring.

Våren har innehållit många intressanta seminarier och i vissa fall har vi själva bidragit på ett hörn, vilket är extra roligt. Bland annat pratade jag ihop med Botkyrkabyggens Ulf Viktorsson om renoveringsstrategier på CMBs bygglunch och på Nationellt Renoveringscentrums forskningsprojekt för Hållbar renovering SIRen pratade jag lite om hur hyresgästdialogen skall hanteras på ett strukturerat sätt – så som vi ser på det.

Följden av de här sammanhangen har bl.a. blivit att jag kommer ner ett par dagar till Almedalen (premiär!) 2015 och ska på 10-15 minuter hos Svensk Byggtjänst berätta om hur man kan tag i renoveringsstrategiarbetet i fastighetsbolag med stora renoveringsbehov. En lärdom vi fått i samverkan med några olika fastighetsbolag, som kanske kräver lite mer tid.

I alla diskussioner som förekommit under våren så fick jag en helt omöjlig fråga att ge ett vettigt svar på i korta ordalag. Fastighetstidningen frågade mig: -”Ge mig fem tips på hur man lyckas med renoveringsprojekt i ett miljonprogramsområde” …

Här kommer facit:

  1. Öppenhet
  2. Mod
  3. Starta Hyresgästdialogen i tid (långt långt före byggstart)
  4. Skaffa bra underlag för beslut om vad man ska göra
  5. Tillit till processerna (alla svar finns inte dag 1)

Men det krävs en del bakomliggande förklaringar… 🙂

Det här inlägget postades i Bygg- och fastighetsbranschen, Ledarskap, Miljonprogrammet, Underhållsberget, Vill du höra vad jag tycker? och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till 5 tips till lyckade renoveringsprojekt

  1. Emil skriver:

    Konkreta punkter punkter du tar upp. Att utveckla dialogen är viktigt och kan undvika konsekvenser som lätt kan leda till hållhakar i processen. Det finns för många exempel i byggbranschen där process kunde utföras smidigare och om klarhet skapats i början. Något som också bidra till tilliten längre fram bland alla parterna, särskilt vid nya samarbeten.

Kommentera

