Se upp byggare, snart finns ni omnämnda i sociala medier

Det går fort i dagens kommunikationssamhälle. På ett lunchföredrag med den stora industrimannen Michael Treschow tog han upp några saker alla företag måste tänka på i dagens samhälle. T.ex. vikten av att även som litet företag alltid hantera allting som om det kan bli känt, uppdagat, publicerat i både text/bild och film. På en kvart. Med dagens teknik som bloggar, YouTube, Twitter, Facebook osv så går ju missnöjen ut över världen på någon sekund, bara personen ifråga har fått skriva av sig. Man har liksom inte tid att reparera ett misstag ”om ett par dagar” för då är det redan försent.

Jag blev nyfiken på vad som t.ex. finns på YouTube rörande stambyten eftersom det är en typ av projekt som vi hanterar dagligen på Rotpartner. Det måste ju finnas någon form av missnöje där ute, det är ju en ganska rejäl krock mellan ”gubbar i blåställ” och nyväckta människor i pyjamas som sätter kaffet i halsen. Självklart fanns det några klipp om stambyte. Det är en tjej som låter hyfsat oinformerad när hon filmar sig runt i den inplastade lägenheten och i de tillfälligt anordnade toaletterna… Visst är det synd om katten!

Klipp 1
Klipp 2
Klipp 3

För hennes del är detta sannolikt en helt sjuk start på ett flera veckor långt ”lidande”. Kanske har hon missat informationen som gått ut, kanske är den bristfällig. Information är viktigt i alla fall. Eller rättare sagt dialog är viktigt, information nödvändig. Men tar alla emot den? Vi försöker själva verkligen få fram så mycket information som möjligt i så god tid som möjligt, men har inte alltid greppet över hela informationsprocessen – eller dialogen – det beror på vilka tjänster vi som konsult får leverera till fastighetsägaren. Sedan är det alltid individer i hela kedjan av mäniskor i tillfälliga projektorganisationer som informationen inte riktigt landar hos.

Det är ju ett antal hundra tusen lägenheter som skall genomgå någon form av renovering kommande år. Oavsett om det är traditionellt stambyte, relining, ytskiktsrenovering, ”rum-i-rum” eller annan form av renovering så står bokstavligen slutkunden mitt i smeten många gånger. Då måste man sköta sig så bra det bara går. Men räkna med att fler byggare (mfl) hamnar på YouTube i framtiden….

Det är ju inte bara en välordnad arbetsplats, tider, pengar och andra löften som är viktigt utan också hur man beter sig såklart, apropå härskarteknik i föregående blogginlägg

Detta inlägg publicerades i Branschkultur, Bygg- och fastighetsbranschen, Byggbloggare, Underhållsberget och märktes , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s