Svårt nå fram till hantverkare?

Vi har haft två glada chalmerister, Pär och Mikael, på kontoret under våren och har gett dem i uppgift att i sitt examensarbete titta lite på hur hantverkare i ett stambytesprojekt ser på sin roll i förhållande till projektledare, platsledning och framförallt – de viktigaste av alla som betalar allas vår lön – de boende. 57 hantverkare i underentreprenörsleden och hos totalentreprenören ifråga har intervjuats i 7 olika projekt. De presenterade arbetet kort idag på vårt måndagsmöte och jag kommer lyfta in ett antal frågeställningar och fakta här på bloggen framigenom när jag har ”boken” i handen och när de är klara (lycka till grabbar om ni läser detta!). Men jag vill slänga ur mig lite idag ändå för det är rätt intressant för oss i branschen som sysslar med ledarskap i någon form…

Det hela bygger på ett 35-40-tal frågor i enkätform som ställts till 57 personer alltså. På frågan om vem som de anser är den viktigaste parten för hur de jobbar och bemöter boende av: arbetsgivaren, platsledningen, beställaren, boende och projektledaren så varierade rangordningen mellan totalentreprenörens (TE) och underentreprenörens (UE) ”gubbar och gummor”. Jag återkommer med mer om detta en annan gång.

Arbetsgivaren var den klart viktigaste i alla fall både hos TE och UE. Undertecknad – projektledaren – kom sist. Det återkommer jag också till i framtiden. 🙂 Ett lojalitetstecken kan man väl säga och arbetsgivaren kan vara glad för det.

Man inser däremot ganska snabbt att om man skall förändra eller förbättra ”kulturen” på en byggarbetsplats och få lite nya mer serviceinriktade beteenden i ett projekt med kvarboende så kan det bli knöligt att göra det som projektledare som inte är på plats på heltid om arbetsgivaren inte är intresserad, eller hinner med att kommunicera det man kommit överrens om. Pratar man som projektledare bara med platsledningen så är det ganska många led ner till hantverkarna hos UE och UE sätter sin egna arbetsgivare före platsledningen.

Vidare så har bara ca var 4:e hantverkare varit på ett startmöte där man pratat om hur projektet skall hanteras och vilka förväntningar det finns på dem på den arbetsplatsen. Där fick i alla fall jag en massa idéer om vad vi kommer jobba hårdare med i framtiden i projekten för att lyckas…

Man blir också intresserad av att höra att de flesta hantverkarna ser på de boende som ett störande moment i deras yrkesutövning. På ett sätt förstår man det (om folk hänger över axeln), men man blir nästan tokig av tanken – det är ju för tusan en kund som intresserar sig av vad de gör. Det är ju världens möjlighet till att förbättra företagets varumärke – och sitt eget för den delen –  och bädda för nya kunder i framtiden.

Träffade Christer Olsson, Utvecklingspoolen, förra veckan och han nämnde om hur de bidragit till Bilias inställning till kunder. En chef på en Bilia-anläggning var besvärad att det stod 40 nya ”oplanerade kunder” utanför dörren varje måndag och de såg det som ett stort problem…. Det låter som byggbranschen ungefär. 🙂

Fortsättning följer….

Detta inlägg publicerades i Branschkultur, Bygg- och fastighetsbranschen, Ledarskap och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Svårt nå fram till hantverkare?

  1. Henrik skriver:

    Men är det inte en ganska naturlig ordning egentligen?

    Den enskilde hantverkaren tar order från sin arbetsgivare (UE) som förhandlat fram ett pris i sin tur med totalentreprenören (TE) som i sin tur förhandlat fram ett pris med bostadsrättsföreningen (som projektledaren representerar) som i sin tur kommit överens med de boende om något.

    Det är grundprincipen, de boende kommer överens med sin projektledare istället för att tala om för den enskilde hantverkaren hur man vill ha det.

    Men det är ju också som du skriver ofta hantverkaren som kommer mest i närkontakt med slutkunden så kan han/hon duktig på att bemöta kunden så är det guld värt. Bemötandet är ju definitivt en stor del av produkten även om vi oftast inte tänker så i branschen.

    Konsten är nog att hitta rätt balans mellan struktur och flexibilitet. Maximal flexibilitet kostar pengar som inte slutkunden ofta inte villig att betala. Det extrema åt andra hållet där allt är beslutat i förväg och man blåser på ”över huvudet” på slutkunden är nog inte heller så tillfredställande.

    Intressant det där med bilverkstäderna. Känns som de gått från ganska eländigt kundfokus till att bli bättre. Tror man kan få en hel del inspiration genom att kolla hur de gjort.

  2. Edvin Alnervik skriver:

    Själv tycker jag att alla de där stegen (UE till TE till Föreningen till de boende) ofta blir ett problem. Ofta är det ännu fler steg, kanske t.o.m.: En lärling utför något som handledaren visar, något som lagbas fört fram till den handledande snickare, lagbasen tog med det från ett möte med arbetsledaren, arbetsledaren fick det från platschefen, han förstod att detta var viktigt genom byggledaren, byggledaren poängterade något som denna kommit fram till genom samtal med ansvarig från beställaren, beställarens representant förde fram detta önskemål p.g.a. resultatet från en kundenkät bland sina hyresgäster… Det blir väldigt svårt att läsa av nyanser eller läsa mellan raderna i dessa fall. Det är lätt att information försvinner, förstärks, förminskas eller förändras genom dessa processer. Och avståndet mellan hantverkare och slutkund gör att känslan för varandra blir rätt liten. Platta ut organisationer och skapa bryggor mellan den med behovet och den som gör jobbet. Det tycker jag.

    • rotpartnern skriver:

      Ja det är helt rätt tycker jag. Vissa företag som verkligen gått in för ombyggnad och nischat sig har ”sådana gubbar o gummor” som jobbar så på egen hand och där fungerar det så i praktiken utan att vara uttalat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s