Bra säljare förstör?

Det är en ganska konstig rubrik kanske, men jag reflekterade över detta häromdagen när nedanstående utspelade sig. En säljorganisation som är stark på kort sikt kanske inte alltid är så bra på lång sikt…

Hursomhelst…
Jag stod härom veckan i en vårsolig mjuk barnbacke i svenska fjällen och hade det riktigt skönt. Dottern åkte upp med rullbandet och ned i en herrans fart utan att kunna bromsa. ”Glassen rinner ur glasstruten” sa hon och log med hela ansiktet. Jag fick agera målvakt längst ned i backen… När det ringde i mobilen så svarade jag såklart, och det är väl inget unikt i sig i dagens samhälle. Jag kände inte igen numret och som så många gånger förr så var det en säljare. Denna gången från ett stort låneinstitut som erbjuder bolån.

Det var som i alla säljsamtal en massa frågor om hur min situation såg ut för närvarande. Bundna eller rörliga räntor osv osv… Jag svarade artigt att det inte passade så bra att prata just då och att jag hade en leverantör som jag är nöjd med på alla vis.

Men människan lyssnade inte alls på vad jag sa utan fortsatta fråga en massa frågor. Jag slutade att svara på dem och förklarade situationen en gång till. Och en gång till.

Till slut ändrades min sköna stund till irritation och jag som har långt till den berömda ”gränsen” fick prata klartext och frågade om han inte hörde vad jag sa… Herregud! Hur tänkte han? Hur stor chans tror ni det är att jag kommer ringa upp detta låneinstitut i framtiden??

Jag är övertygad om att telefonförsäljning och alla de argument säljaren kan rabbla upp gör att gemene man faller dit och köper – och ibland själva tjänar på det. Killen som ringde mig var säkert en ur deras perspektiv bra säljare, med de mått som det företaget mäter försäljningen. Sannolikt på kort perspektiv. Men hur bra är han på lång sikt om han inte lyssnar??

Min bild av detta är att säljaren förstörde för sitt eget företag. Kanske inte med en dålig produkt (har ingen uppfattning om det), men jag kommer inte vilja ringa honom om jag får ett behov av att låna pengar.

***********************

Då är det är skönt att vara i byggbraschen. Här har vi inga påflugna säljare! Här ska kunden vara tacksam om man hjälper dem!!!

Nä skämtåsido riktigt så illa är det inte. Det finns toppenförsäljare av t.ex. byggprodukter som är mycket kompetenta. Men det finns också de som gör sin arbetsgivare en björntjänst. T.ex. rekommenderar fel produkter i sin jakt på provision istället för att våga säga ”Nej tack”. Kanske är det också kompetensbrist i vissa fall. Produkter som inte är ämnade för det svenska vädret tex.

Ta tunnputs (enstegstätade fasader) som exempel. Tunnputs gjorde inträde i Sverige under 1980-talet. Det var ett par stora starka aktörer som tog position och marknadsförde en ny putstyp med mycket mindre materialåtgång och otroligt rationella produktionsmetoder jämfört med det traditionella. Att det inte är en puts i egentlig mening, i det traditionella synsättet, brydde sig ingen om.

En stark försäljningsorganisation med bra säljare ledde till att tunnputssystemen snabbt blev stora och accepterade produkter. Nu ser vi facit. Kanske är det inte alltid själva produkten som är problemet, utan den rekommenderade byggmetoden, anslutningar till fönsterbleck, val av fönster eller dåligt intäckt virke under byggperioden. Det är inte det som är själva frågan.

Resultatet av tunnputssystemen är ju resultatet av ”bra säljare” som fått ut produkterna på marknaden, trots att den faktiskt är ganska onaturlig i sverige, till kunder (byggare) som inte förstår hur den skall användas?! I vart fall så är leverantörerna av dessa system snabba på att lägga skulden på sina kunder.

När vi idag skriver 2011 så börjar t.o.m. Svensson på gatan tycka att det är märkligt att det blivit en så utbredd användning av denna typ av produkt. Kanske är mediernas bild av produkten tunnputs lite felaktig ibland men oavsett det så känns det som om det är ett misslyckande i gigantiska mått.

Att man sedan skall försöka rädda situationen med ”nya cellplastskivor” eller annat känns mest märkligt oavsett om det fungerar i verkligheten eller inte…. Nä, ta ansvar och tänk om på riktigt!

Bra säljare kan definitivt förstöra.

Annons
Detta inlägg publicerades i Bygg- och fastighetsbranschen, Vill du höra vad jag tycker? och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bra säljare förstör?

  1. Jerker Andersson skriver:

    Hej Ingenjören,

    Du har helt rätt i att den negativa försäljningsstrategi många sätter i spel idag är förkastlig. En del av dessa företag vet att de inte har något att hämta i en förlängning med företagsnamnet. De byter namn och dyker upp i liknande skepnad, för att göra samma oseriösa grej ett tag till, så länge det håller. Det tyvärr idag gäller för många är ekonomiskt intresse och inte någon som helst kundvård etc. Det ser vi då det gäller tunnputsen som nu lett till mögel och faktiskt ohälsa hos somliga familjer i dessa hus med enstegstätade fasader. Vi ser även att detta med mygel och mögel förekommer i en del kommuner där de mörkar fuktskador och mögel i skolor och andra byggnader. Man väger helt enkelt saneringskostnader emot hälsa och kommer på något konstigt sätt fram till att saneringen får vänta. Kommunerna backas ibland upp av bl.a. Yrkesmediciniska Kliniken i Örebro när det gäller detta i flera aspekter ohälsosamma agerande. YMK Örebro backar även upp bostadsbolag som uppfört enstegstätade fasader, genom att säga att de inte tror mögel i väggarna kan påverka inomhusklimatet negativt, så att ohälsa uppkommer. YMK är enligt vissa en betald ”målvakt” som säljer sig att verka för de med ekonomiskt intresse.

  2. rotpartnern skriver:

    Det man inte vet om har man inte ont av? Eller hur!? 😉

  3. Jerker Andersson skriver:

    Det ligger mycket i det du säger, helt klart! Om man snokar runt lite kan man få riktigt, riktigt ont, om man förstår det man stöter på vill säga.

  4. gj skriver:

    Det är illa med kulissfasader av den här typen.
    Att det är ”synd om” köpare som är proffs i byggbranschen håller jag inte med om.
    Billigt, ser dyrt ut, ger bra förtjänst för byggaren ……… och på sluttampen sitter en amatör med skägget i brevlådan som vill ha mer än han klarar av.
    Men det är inte bara dessa fasader som har problem. Anslutningar vid fönster o d är ett generellt problem och klimatet har blivit mer påfrestande. Tegel- och träfasader nästa……..
    Det går att göra fungerande ”kulisser” också. Problemen är uppenbara, lösningarna enkla, men det är viljan att ta till sig som brister.
    Money is the name of the game.
    Uppenbarligen vill man bli lurad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s